کد مطلب:212965 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:281

تقیه خوفیه
1. حسن بن زید بن علی از حضرت امام صادق علیه السلام، از پدرش نقل می نماید: رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم مكرراً می فرمود: «لا ایمان لمن لاتقیة له؛ كسی كه تقیه نكند، دارای ایمان نیست.» و می فرمود: خدای تعالی فرموده: «الا أن تتقوا منهم تُقاة» [1] .

نبی اكرم صلی الله علیه وآله وسلم ذیل كلامش لزوم تقیه را مطرح نموده و جهت بیان آن، متمسك به آیه 28 سوره آل عمران شده اند، كه خداوند فرموده: فقط در مورد ترس از محذور و به خاطر دفع ضرر، تقیه خوفیه نمایید و در ظاهر باكفار دوستی و همبستگی كنید.

2. حضرت صادق علیه السلام می فرماید: «استعمال التقیة لصیانة الاخوان فان كان هو یحمی الخائف فهو من اشرف خصال الكرام؛ عمل به تقیه، برای حفظ برادران ایمانی است. و اگر عمل مذكور بیمناكی را از هراس رهانده و حفظ نماید، شریف ترین علائم كرم و بزرگواری است.» [2] .

3.شیخ طوسی مسنداً از حضرت صادق علیه السلام نقل كرده: «علیكم بالتقیة فانه لیس منا من لم یجعلها شعاره و دثاره مع من یأمنه لتكون سجیته مع من یحذره [3] ؛ موالیان ما! همیشه ملازم با تقیه باشید. همانا كسی كه در حال ایمنی و نزد افراد بی آزار تقیه را شعار و لباس خود ننماید تا عادت او شده و در مورد خوف و نزد ستمكار فراموش نكند، از ما نیست.»

در این روایت، امام صادق علیه السلام شیعیان خود را دستور به تمرین وظیفه تقیه می فرماید تا در مورد خوف و پیش آمد ناگهانی، به طور طبیعی مهیای انجام وظیفه باشند.


[1] وسائل الشيعه، كتاب امر به معروف، باب 24.

[2] همان، باب 28.

[3] همان، باب 24.